پیاده‌سازی کنترل مقاوم مود لغزشی تطبیقی جهت پایدارسازی خودرو الکتریکی موتور در چرخ در شرایط اضطراری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

2 دانشکده مکانیک، دانشگاه فنی خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده

در این پژوهش با هدف پایدارسازی خودرو الکتریکی موتور در چرخ، نسبت به توسعه یک استراتژی کنترل مقاوم مود لغزان تطبیقی بر اساس صفحه فاز اقدام می‌گردد. استراتژی کنترل پیشنهادی شامل سه سطح می‌باشد. سطح اول شامل کنترلر مود لغزشی تطبیقی می‌باشد. در این پژوهش نسبت به تغییر وضعیت سیستم با هدف برطرف نمودن مشکل پرش در سیستم و به حداقل رساندن پاسخ تاخیر و خطای ردیابی اقدام می‌گردد. سطح دوم شامل یک الگوریتم کنترل مشترک می‌باشد که بر اساس مدل مرزی منطقه پایدار صفحه فاز سرعت زاویه لغزشی جانبی خودرو- زاویه لغزش جانبی خودرو پیاده‌سازی می‌گردد. زمانیکه خودرو در منطقه پایدار باشد، الگوریتم کنترلر مود لغزشی تطبیقی برای تعیین گشتاور چرخشی خودرو، از سرعت زاویه‌ چرخشی خودرو حول محور یاو استفاده می‌نماید. و هنگامیکه خودرو خارج از منطقه پایدار قرار داشته باشد، الگوریتم کنترل مود لغزشی تطبیقی از زاویه لغزش جانبی خودرو و سرعت زاویه چرخشی خودرو حول محور یاو جهت پایدارسازی و بازگرداندن خودرو به منطقه پایدار استفاده می‌نماید. سطح سوم ، شامل یک تابع توزیع بهینه جهت تخصیص گشتاور چرخشی به چهار تایر خودرو می‌باشد. نتایج حاصل از شبیه‌سازی‌های انجام شده عملکرد مطلوب و اثربخش الگوریتم کنترل پیشنهادی را در پایدارسازی خودرو الکتریکی موتور در چرخ به نمایش می‌گذارد. همچنین جهت صحه‌گذاری شبیه‌سازی‌های انجام شده از نرم‌افزارهای متلب/کارسیم استفاده می‌گردد. نتایج حاصل از شبیه‌سازی‌های انجام شده، اثربخشی الگوریتم کنترل پیشنهادی را در پایدارسازی خودرو الکتریکی موتور در چرخ به نمایش می‌گذارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Implementation of Adaptive Sliding Mode Robust Control technique to Stabilization In-Wheel Motor Electric Vehicle in Emergency Condition

نویسندگان [English]

  • Mohammad amin Ghomashi 1
  • reza kazemi 2
1 Faculty of Mechanic
2 Faculty of Mechanic, KNTU
چکیده [English]

In this research, with the aim of stabilizing in-wheel motor electric vehicle, an adaptive sliding mode robust control strategy is developed based on the phase plane. The proposed control strategy includes three levels. The first level includes an adaptive sliding mode controller. In this research, changing the state of the system is done with the aim of solving the problem of chattering in the system and minimizing the response delay and tracking error. The second level includes a joint control algorithm, which is implemented based on the boundary model of the stable region of the vehicle uses the yaw rate to determine the rotational torque of the vehicle. And when the vehicle is outside the stable region, the adaptive sliding mode control algorithm uses the sideslip angle of the vehicle and the yaw rate to stabilize and return the vehicle to the stable region. The third level includes an optimal distribution function for allocating rotational torque to four vehicle tires. In order to consider the real behavior of the vehicle, the nonlinear dynamics of the tire is considered. The proposed control algorithm is analyzed and investigated in different scenarios with different working conditions and critical and emergency conditions. The results of the performed simulations show the optimal and effectiveness performance of the proposed control algorithm. Also, MATLAB/Carsim software is used to validate the performed simulations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sliding Mode
  • Stability
  • Sliding Surface
  • In-wheel Motor
  • Vehicle Dynamic
CAPTCHA Image