بهینه‌سازی هندسی سیستم انتقال قدرت پیوسته نصف چنبره‌ای به کمک تکنیک‌های هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه صنعتی شریف

چکیده

هدف از این تحقیق، بهینه‌سازی هندسی سیستم انتقال قدرت پیوسته (Continuously Variable Transmission) نصف چنبره‌ای (Half Toroidal) برای رسیدن به بازده انتقال توان بالا و وزن کم است. برای این منظور، سیستم، تحلیل دینامیکی می‌شود. سپس تماس بین دیسک و غلتک براساس اصول روانکاری الاستو-هیدرودینامیک مدل خواهد شد و یک مدل‌سازی کامپیوتری برای تعیین بازده سیستم انتقال قدرت و تعیین وزن مجموعه با ورودی‌های هندسی و سینتیکی و دمایی تهیه می‌شود.‌ خروجی‌های این مدل با خروجی‌های مدل‌های استفاده شده در دیگر مقالات، مقایسه می‌شود تا درستی آن تایید شود. سپس به کمک روش بهینه‌سازی الگوریتم ژنتیک
(Genetic Algorithm)، ورودی‌های هندسی برای رسیدن به بیشترین بازده انتقال توان و در عین حال وزن کم به دست می‌آیند. مشاهده می‌شود که صرف‌نظر از ضرایب اثر مختلف وزن و بازده انتقال توان، پارامترهای هندسی بهینه تقریباً یکسان هستند. هم‌چنین تأثیر پارامترهای دمای فیلم روغن، نسبت تبدیل و سرعت دورانی دیسک ورودی روی بازده انتقال توان، به ازای هندسه بهینه بررسی می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Geometric Optimization of Half Toroidal Continuously Variable Transmission Using Intelligent Techniques

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Delkhosh
  • Mahmoud Saadat Foumani
چکیده [English]

The objective of this research is geometrical optimization of Half Toroidal Continuously Variable Transmission (CVT) in order to achieve high power transmission efficiency and low weight. After dynamic analysis of the system, the contact between the disk and the roller is modeled according to elasto-hydrodynamic lubrication principles. Accordingly, a computer model is created with geometric, thermal and kinetic parameters as inputs of the system, to determine the efficiency and the weight of CVT. Results are compared to those obtained from models in other articles to confirm its validity. Geometric parameters are obtained by means of genetic optimization algorithm, while optimization parameters are power transmission efficiency and system weight. It is observed that regardless of weight coefficients assigned to power transmission efficiency and weight, difference between results are negligible. Also, the effect of oil film temperature, speed ratio and rotational speed of input disk on power transmission efficiency for optimized geometry is shown.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Power Transmission؛ Continuously Variable Transmission؛ Half Toroidal؛ Optimization
  • Genetic Algorithm
CAPTCHA Image