2024-03-29T16:04:20Z
https://mechanic-ferdowsi.um.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4023
علوم کاربردی و محاسباتی در مکانیک
FUM-MECH
2008-918X
2008-918X
1389
21
2
تحلیل هیدرودینامیکی سیستم پیش برنده پروانهای برای یک شناور زیرسطحی
قاسمی H. Ghassemi
قاسمی
با استفاده از الگوریتم روش المان مرزی، تحلیل هیدرودینامیکی برای سیستم پیش برنده پروانهای یک شناور زیرسطحی، ارائه شده است. شناورهای زیرسطحی، عموماً در دو شرایط عمقی و سطحی حرکت میکنند، لذا نیروی مقاوم و راندمان عملکرد شناور در این دو شرایط متفاوت است. در این مقاله، با استفاده از روش المان مرزی تحلیل هیدرودینامیکی پروانه در دو شرایط سطحی و عمقی، مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. از نقطه نظر طراحان، پروانهی هر شناور باید دارای نیروی محوری (تراست) لازم برای غلبه بر نیروی مقاومت آب، کمترین گشتاور و در عین حال بالاترین راندمان را داشته باشد. پروانه اسکیودار 5 پره ای برای شناور زیرسطحی انتخاب شده است. این پروانه در پاشنهی شناور کار میکند؛ در محلی که جریان ورودی به پروانه غیریکنواخت است. با استفاده از نیروی محوری مورد نیاز در سرعت طراحی مورد نظر، ابعاد هندسی پروانه پیشگویی شده است. نتایج محاسبات، شامل توزیع فشار و عملکرد هیدرودینامیکی (تراست، گشتاور، راندمان) پروانه در شرایط اوپن واتر و شرایط واقعی به دست آمده است. نتایج، نشان میدهد راندمان پروانه در شرایط عمقی، بیشتر از شرایط سطحی میباشد. توزیع فشار و عملکرد هیدرودینامیکی پروانه در شرایط اوپن واتر با نتایج تجربی نشان میدهد، نتایج محاسبات با روش حاضر رضایت بخش و مطلوب است.
2010
04
21
1
20
https://mechanic-ferdowsi.um.ac.ir/article_28175_4ee24323554dc7e1f5761f017d34257b.pdf
علوم کاربردی و محاسباتی در مکانیک
FUM-MECH
2008-918X
2008-918X
1389
21
2
مدل عددی جهت تعیین رژیم وتوان جزر و مد
اکبری نسب M. Akbarinasab
اکبری نسب
کتابداری M. J. Ketabdari
کتابداری
در این تحقیق، مدلی عددی تهیه شده است که توسط آن میتوان رژیم جزر و مد در منطقهای دلخواه از آبهای دریاها را تشخیص و سپس توان آن را محاسبه کرد. روش کار در برنامهی تهیه شده، بدین ترتیب است که ابتدا با استفاده از دادههای ثبت شدهی تراز آب برای مدت مشخص به روش آنالیز کمترین مربعات و فیلتر FIR پایین گذر با فرکانس قطع مناسب، مؤلفه ها و فازهای اصلی جزر و مد محاسبه میشوند. سپس با استفاده از دامنه مؤلفههای محاسبه شده، عدد کشند منطقه به دست میآید. در نتیجه، نوع کشند منطقه شناسایی شده و با شناسایی مؤلفهی موثرتر و با داشتن پریود نجومی این مؤلفه، شتاب جاذبهای زمین و چگالی آب، توان جزر و مد منطقه، محاسبه میگردد. در یک مطالعهی موردی، اطلاعات تراز سطح آب خلیج فارس در سواحل بندرعباس برای مدت 29 روز برداشت گردید. سپس به کمک مدل توان جزر و مد منطقه محاسبه گردید. با توجه به این توان، میتوان نصب دستگاههای جاذب جزر و مد برای استحصال انرژی را در ناحیه از نظر اقتصادی مد نظر قرار داد.
2010
04
21
21
30
https://mechanic-ferdowsi.um.ac.ir/article_28238_060e1c59045ef3b3224796ed71633b85.pdf
علوم کاربردی و محاسباتی در مکانیک
FUM-MECH
2008-918X
2008-918X
1389
21
2
تخمین عمر خستگی یک سازه تراست استند تحت اثر ارتعاشات اتفاقی موتورهای سوخت جامد
حیدری M. Haidari
حیدری
محجوب مقدس S. Mahjob
محجوب مقدس
حریربافان A. Harirbafan
حریربافان
مطلبی A.A. Matlabi
مطلبی
به منظور سنجش دقت عملکرد موتور موشک ها و راکت ها آنها را در دستگاهی به نام تستر(تراست استند) آزمایش میکنند. در این مقاله، شیوه ای جهت محاسبه ی اثرات ارتعاشات اتفاقی موتورهای سوخت جامد بر روی سازه ی تستر ارائه شده است. در ابتدا نمودارهای PSD، سه نوع موتور سوخت جامد با استفاده از اطلاعات تراست-زمان آنها توسط نرم افزار MATLAB محاسبه شده است.سپس سازه ی استندی که بر اساس اصول دینامیکی خاصی طراحی شده، در Solidworks مدلسازی و به نرم افزار ANSYS ، انتقال داده شده است. در ANSYS سازه آنالیز مودال شده و سپس تحلیل طیفی صورت گرفته است. PSD هر موتور جداگانه بر سازه اعمال شده و تنش حداکثر بدست آمده است. آن گاه توسط رابطه ای که از ترکیب منحنی توزیع احتمال گوس و رابطه ی ماینر استخراج شده، عمر خستگی سازه تخمین زده شده است. مقادیر PSD در فرکانسهای اولیه ی سازه، تأثیر زیادی در مقدار عمر خستگی سازه دارد و بر اساس حداکثر نیروی تراست موتور، نمی توان در مورد اثرات ارتعاشی آن اظهار نظر کرد.
2010
04
21
31
46
https://mechanic-ferdowsi.um.ac.ir/article_28279_6b8a88eb6490894d73be1cf9de3b7211.pdf
علوم کاربردی و محاسباتی در مکانیک
FUM-MECH
2008-918X
2008-918X
1389
21
2
بررسی هندسه و توزیع ضخامت در یک قالب جدید هیدروفرمینگ لولههای پلهای استوانه های شکل
الیاسی M. Elyasi
الیاسی
ذوقی پور P. Zoghipour
ذوقی پور
بخشی M. Bakhshi
بخشی
گرجی A. H. Gorji
گرجی
قطعات لولهای بدون درز با مقاطع گوناگون مانند لولههای پلهای استوانههای، مخروطی و با مقطع مربعی عموماً با فرآیند هیدروفرمینگ لوله تولید میشوند. در شکلدهی آن قطعات با این فرآیند، دستیابی به شکلهایی با گوشههای تیز، مستلزم افزایش فشار است. این افزایش فشار، موجب نازک شدگی و پارگی احتمالی در گوشه قطعه خواهد شد. نویسندگان مقاله، طراحی یک قالب جدیدی را ارائه نموده اند که منجر به بهبود پرشدگی گوشهی قالب در فرآیند هیدروفرمینگ لولههای پلهای استوانههای گردیده است. در قالب جدید، شکلدهی لوله، شامل دو مرحلهی بالج و نهایی است. در این مقاله، اثر مسیر فشار بر هندسه و توزیع ضخامت لوله در قالب جدید بهطور تجربی و شبیه سازی اجزای محدود مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج بهدست آمده، نشان داد که شکل هندسی مطلوب نهایی، وابسته به فشار مرحلهی بالج و نحوهی اعمال فشار و تغذیهی محوری در مرحلهی نهایی است و انتخاب مناسب این پارامترها بر روی شکل هندسی قطعهی بهدست آمدهی تأثیر دارد. همچنین نشان داده شد که در قالب جدید میتوان به محصولی با توزیع ضخامت یکنواخت در طول دیواره دست یافت.
2010
04
21
47
58
https://mechanic-ferdowsi.um.ac.ir/article_28315_eb10b6923e38b2ddaa357822cc2a8c11.pdf
علوم کاربردی و محاسباتی در مکانیک
FUM-MECH
2008-918X
2008-918X
1389
21
2
برآورد نیرو و ازدیاد طول در فرآیند فولرینگ چهارضربه ای
خلیلی M. Khalili
خلیلی
فرشته صنیعی F. Fereshteh-Saniee
فرشته صنیعی
پورسینا M.Poursina
پورسینا
یکی از انواع قالبهای پیشفرم در آهنگری قالب بسته، قالب فولر است. در این تحقیق با استفاده از روش اجزاء محدود و انجام آزمایشهای مدل، به مطالعه جریان فلز و نیروی لازم در فرآیند فولرینگ چهارضربهای پرداخته میشود. برای انجام این آزمایشها از سرب به عنوان مادّه مدل بیلت و از قالبهای فولادی به عنوان ابزار استفاده میشود. صحت نتایج حاصل از شبیهسازی فرآیند به روش اجزاء محدود از مقایسهی این نتایج با نتایج تجربی موجود تعیین میگردد. از آنجایی که آزمایشهای تجربی دارای محدودیت در ابعاد هستند، جهت افزایش دامنهی متغیرها از شبیهسازی به روش اجزاء محدود و به کمک نرمافزار تجاری Ansys استفاده میشود. سپس با استفاده از رگرسیون خطی و با تکیه بر نتایج حاصل از شبیهسازی، روابطی برای پیشبینی توزیع طولی و عرضی مواد و هم چنین نیروی مورد نیاز برای فرآیند فولرینگ چهارضربهای بهدست میآید. نتایج حاصل از این تحقیق به طراحان کمک میکند تا به جای صرف هزینه و زمان، ابعاد بیلت را پس از انجام فرآیند و نیروی مورد نیاز، طی فرآیند فولر چهارضربهای را به سادگی پیشبینی نمایند.
2010
04
21
59
70
https://mechanic-ferdowsi.um.ac.ir/article_28350_2d64ae57ec5d701ab596b4870a9bfb94.pdf
علوم کاربردی و محاسباتی در مکانیک
FUM-MECH
2008-918X
2008-918X
1389
21
2
بررسی تحلیلی تأثیر لغزش برمقاومت مرزی جریان حول نانو ذره کروی در اعداد رینولدز پایین
میگون پوری M.R. Meigounpoory
میگون پوری
عاطفی G.H. Atefi
عاطفی
نیازمند H. Niazmand
نیازمند
در این مقاله حل معادلهی دیفرانسیلی اوسین و معادلهی پیوستگی برای جریان یک سیال لزج حول یک نانو ذره کروی ساکن به کمک روابط لمب برای مؤلفههای سرعت و فشار صورت می گیرد. تنش برشی بر روی سطح متناسب با سرعت لغزش فرض می شود. لغزش، تأثیر عمده ای روی پروفیلهای سرعت شعاعی و محیطی می گذارد؛ بدین صورت که در یک عدد رینولدز معین با افزایش لغزش احتمال جدایش جریان و ایجاد نقطه عطف روی پروفیلهای سرعت کم میشود. اثر لغزش بر مقاومت کل در اعداد رینولدز پایینتر کمتر است. با افزایش لغزش روی سطح، ضریب پسای ناشی از تنش برشی کاهش یافته و ضریب پسای ناشی از تنش نرمال زیاد میشود؛ به طوریکه در شرایط لغزش کامل، ضریب پسای تنش برشی به صفر نزدیک میشود و ضریب پسای ناشی از تنش نرمال به حداکثر خود میرسد. این امر، مبین عدم برابری جریان حول کره در حالت لغزش کامل و جریان پتانسیل حول کره است.
2010
04
21
71
88
https://mechanic-ferdowsi.um.ac.ir/article_28385_151aeb37d6d74a0a8432dcba8da658a3.pdf
علوم کاربردی و محاسباتی در مکانیک
FUM-MECH
2008-918X
2008-918X
1389
21
2
حل تحلیلی اثر کوپلینگ الکترومکانیکی بر روی تنش های برون صفحه ای در لبه های آزاد چند لایه های پیزوالکتریک زاویه دار تحت بارگذاری مکانیکی
طهانی M. Tahani
طهانی
میرزا بابایی M. Mirzababaee
میرزا بابایی
در این مقاله، یک حل تحلیلی برای بررسی اثر کوپلینگ الکترومکانیکی بر روی تنشهای بین لایهای در لبه آزاد ورق چند لایه پیزوالکتریک زاویه دار ارائه گردیده است. به همین منظور با استفاده از یک روش تغییراتی، به تحقیق در مورد اثر لبه آزاد در یک ورق چند لایه پیزوالکتریک با طول نامحدود و تحت کرنش طولی یکنواخت پرداخته شده است. با به کارگیری تئوری تغییر شکل برشی مرتبهی دوم، مقایسهای بین تحلیل چند لایه پیزوالکتریک در دو حالت کوپل و غیر کوپل انجام شده است. همچنین حلهای تحلیلی بهدست آمده با نتایج عددی موجود، مورد مقایسه و بحث قرار گرفته است. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که تأثیر کوپلینگ الکترومکانیکی بر تنشهای بین لایه ای در لبه آزاد چند لایهی متعامد، خیلی بیشتر از چند لایهی زاویهدار است.
2010
04
21
89
108
https://mechanic-ferdowsi.um.ac.ir/article_28427_06d9b6079ac55955b55f151de03c57dd.pdf
علوم کاربردی و محاسباتی در مکانیک
FUM-MECH
2008-918X
2008-918X
1389
21
2
شبیه سازی عددی میکسر موتور با سوخت CNG و بهینه سازی آن
قدیری دهکردی B. Ghadiri Dehkordi
قدیری دهکردی
ادیبی P. Adibi
ادیبی
در این مقاله، شبیه سازی عددی جریان مخلوط هوا و گاز در میکسر موتور دوسوخته کاربراتوری توسط نرم افزار فلوئنت در طراحی های مختلف و با استفاده از شاخص پارامتر انجام شده است. به منظور ایجاد استوکیومتریک برای بهسوزی سوخت و کاهش میزان آلاینده ها تغییراتی در هندسهی میکسر اولیهی موتور دوسوخته پراید کاربراتوری- به عنوان نمونه- ایجاد شده است. تغییرات در قطر گلویی، قطر سوراخهای ورودی گاز و تعداد آنها در سرعتهای مختلف (دورهای مختلف موتور) درنظرگرفته شده اند. پس از شبیه سازی میکسر با طراحی های مختلف و یافتن نحوهی تأثیر هرکدام از پارامترهای ذکر شده بر میزان ، آنهایی را که از نظر شبیه سازی مناسب تشخیص داده شده اند. برای تأیید نتایج تئوری، ساخته و مورد تست قدرت و سنجش آلودگی قرار گرفته اند. نتایج تست، همگی مؤید نتایج تئوری بوده و در بهینه ترین حالت، طراحی مناسبی با قابلیتهای عملکردی نزدیک به کارکرد بنزینی و کاهش درصد افت قدرت به میزان 10% و نیز کاهش میزان آلاینده های CO (100%) و HC (79%) در خروجی حالت گازسوز نسبت به حالت بنزین سوز می باشند
2010
04
21
109
128
https://mechanic-ferdowsi.um.ac.ir/article_28464_ca6e7cf4bcb04c1d7798508735e1030a.pdf