TY - JOUR ID - 43209 TI - مطالعه عددی بهبود عملکرد آیرودینامیکی ابزار برآافزا در ایرفویل دو المانی JO - علوم کاربردی و محاسباتی در مکانیک JA - JACSM LA - fa SN - 2008-918X AU - ایزدی, میثم AU - سید شمس طالقانی, سید آرش AU - خاکی, رضا AD - دانشجوی دکتری پژوهشگاه هوافضا AD - عضو هیات علمی پژوهشگاه هوافضا AD - دانشیار، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 35 IS - 1 SP - 37 EP - 52 KW - ابزار برآافزا KW - فلپ‌های تک‌شکافه KW - پارامترهای هندسی فلپ KW - عملکرد آیرودینامیکی DO - 10.22067/jacsm.2022.79293.1142 N2 - هدف از این تحقیق بهبود عملکرد آیرودینامیکی ایرفویل ناکا-23012 مجهز به ابزار برآافزای لبه فرار با تغییر در پارامترهای هندسی آن است. در این تحقیق حل معادلات ناویر-استوکس در شرایط جریان آشفته و تراکم‌ناپذیر با بهره‌گیری از نرم‌افزار فلوئنت صورت پذیرفته است. بعد از فرایند مدلسازی ایرفویل و فلپ در زوایای فلپ متفاوت (5 الی 30 درجه)، شبکه‌بندی بی ‌سازمان در نرم‌افزار گمبیت تولید شد و بهبود عملکرد آیرودینامیکی ناشی از تغییرات ایجاد شده در پارامترهای هندسی مورد بررسی قرار گرفت. جریان از نوع دائم، متلاطم و تراکم‌ناپذیر فرض شده و الگوریتم حل معادلات نیز فشار مبنا انتخاب شده است. محدوده عدد رینولدز جریان 106´6/3 بوده و مدل آشفتگی مورد استفاده کا-اپسیلون در نظر گرفته شده است. مقایسه نتایج و مشخصه­های آیرودینامیکی ایرفویل مجهز به فلپ پس از ایجاد تغییرات در پارامترهای هندسی در نرم‌افزار فلوئنت، نشان می‌دهد که ضرایب آیرودینامیکی به صورت قابل ملاحظه­ای (حدود 15%) بهبود یافته و همچنین جدایش جریان، به سمت انتهای فلپ جابه‌جا شده است. همچنین بررسی گرادیانهای فشار و سرعت در مقاطع مختلف، نشان می‌دهند که تغییرات بسیار مؤثر بوده و در مقایسه با مقاله مرجع توزیع بهتری صورت پذیرفته است. UR - https://mechanic-ferdowsi.um.ac.ir/article_43209.html L1 - https://mechanic-ferdowsi.um.ac.ir/article_43209_60f29aef3c3a05cb195f012dbab1b295.pdf ER -