TY - JOUR ID - 40289 TI - بهینه‌سازی سیستم‌های هیبریدی خورشیدی، بادی، باتری با محرک‌های مختلف (موتور دیزل، موتور گازسوز، توربین گازی) JO - علوم کاربردی و محاسباتی در مکانیک JA - JACSM LA - fa SN - 2008-918X AU - احمدی, آزاده AU - حاج عبداللهی, حسن AU - شفیعی, محمد AD - گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان، ایران، Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 32 IS - 2 SP - 61 EP - 76 KW - پنل فتوولتائیک KW - توربین بادی KW - باتری KW - محرک اصلی KW - هزینۀ سالیانه KW - نسبت سوخت DO - 10.22067/jacsm.2021.69250.1011 N2 - در این مقاله سیستم هیبریدی خورشیدی-بادی-باتری با درنظرگرفتن 3محرک مختلف شامل موتور دیزل، موتور گازسوز و توربین گازی به‌وسیلۀ آنالیزهای ساعتی در طول یک سال برای شهر کرمان مدل‌سازی و بهینه‌سازی شده است. در این مطالعه از نسبت سوخت برای ارزیابی مصرف سوخت سیستم مورد بررسی نسبت به سیستم‌های سنتی استفاده شده است. تعداد پنل خورشیدی، تعداد توربین بادی و تعداد باتری و ظرفیت اسمی موتور دیزل، ظرفیت موتور گازسوز و ظرفیت توربین گازی به‌عنوان متغیرهای طراحی و نسبت سوخت و هزینه سالیانه به‌عنوان توابع هدف درنظر گرفته شده‌اند. برای محاسبه مقادیر بهینه متغیرهای طراحی از الگوریتم چندهدفه NSGA-II استفاده شده است. نتایج بهینه‌سازی نشان دادند که سیستم هیبریدی با محرک دیزل در مقایسه با 2سیستم دیگر در محدودۀ وسیعی از جبهۀ پرتو، دارای بیشترین نسبت سوخت و کمترین هزینه است. نسبت سوخت و هزینۀ سالیانه در نقطۀ بهینۀ نهایی برای محرک دیزل 735/0 و 5/185456 ($/year) است. تعداد بهینۀ پنل خورشیدی، توربین بادی و باتری برای سیستم هیبریدی با محرک دیزل به‌ترتیب 1266، 19 و 822 است و همچنین ظرفیت نامی بهینه محرک دیزل 163 کیلووات است. UR - https://mechanic-ferdowsi.um.ac.ir/article_40289.html L1 - https://mechanic-ferdowsi.um.ac.ir/article_40289_5b8846d30413e2dd360474ed6785ccc4.pdf ER -