در این پژوهش ناپایداری جتهای آب بیضوی، مستطیلی و دایروی بهصورت تجربی مورد بررسی قرار گرفتهاست. از روش سایهنگاری برای ثبت لحظهای ستون جت استفاده شد. پارامترهای جت همچون طول شکست و طول موج تغییر محور بهصورت کمی بررسی شدهاند. نتایج پژوهش نشان داد که بهدلیل مشخصههای مشترک جتهای مستطیلی و بیضوی، طول شکست جت بیضوی با جت مستطیلی در رژیم باد القایی دوم تقریباً ایکسان ست. درمقایسه با جت دایروی، جتهای بیضوی و مستطیلی زودتر تحت تأثیر اثرات آیرودینامیکی قرار میگیرند و بنابراین زودتر وارد رژیم جریان باد القایی اول میشوند. همچنین نشان داده شد که طول موج پدیده تغییر محور در اعداد وبر پایین به هندسه جت وابسته نیست و برای جتهای مستطیلی و بیضوی یکسان است. مشاهده شد که در اعداد وبر بالا، طول موج تغییر محور جت مستطیلی بزرگتر از جت بیضوی میباشد. براساس نتایج بهدستآمده رابطهای نیمهتجربی برای تخمین طول موج تغییر محور پیشنهاد داده شد. .