%0 Journal Article %T بررسی تجربی و عددی ورق یک و دولایه آلومینیوم 3105 با اتصالات مکانیکی تحت ضربۀ سقوط آزاد %J علوم کاربردی و محاسباتی در مکانیک %I دانشگاه فردوسی مشهد %Z 2008-918X %A بشیری, آرش %A حسینی, مجتبی %A حاتمی, حسین %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 30 %N 2 %P 109-123 %! بررسی تجربی و عددی ورق یک و دولایه آلومینیوم 3105 با اتصالات مکانیکی تحت ضربۀ سقوط آزاد %K ورق آلومینیومی %K آزمایش سقوط آزاد %K تغییرشکل ماندگار %K شتاب ضربه %K جذب انرژی %R 10.22067/fum-mech.v30i2.79107 %X ورق‌ها در شاخه‌های متنوعی از صنایع تکنولوژی مدرن از قبیل صنایع خودروسازی، صنایع دریایی، علوم هوا فضا، صنایع اپتیک، صنایع هسته‌ای و مهندسی سازه مورد استفادۀ زیادی می‌باشند. یکی از مهمترین مشکلاتی که در طراحی وجود دارد ضعف آنها در برابر ضربه می‌باشد. ضربات مختلفی توسط اجسام خارجی، درحین ساخت، کارکرد و یا نگهداری سازه به آن وارد می‌شود، به همین جهت مقاوم‌سازی و افزایش استحکام ورق‌ها در برابر ضربه، بخش وسیعی از مطالعات پژوهشگران را تشکیل داده است. این مطالعه برای سه سطح انرژی ضربه (سه ارتفاع سقوط آزاد) انجام گرفته است. ورق­های مورد استفاده از جنس AL3105 و با ابعاد 220*230 میلی‌متر و با ضخامت 1 و 2 میلی‌متر روی هم قرارگرفته و توسط پیچ و مهره به‌هم متصل می‌شوند. ورق‌ها به‌صورت کاملاً آزاد بر روی فیکسچر قرار می‌گیرند. جنس پیچ‌ها از نوع پیچ با استاندارد din933 می­باشد. در روش تجربی شتاب ضربه‌زننده توسط سنسور شتاب­سنج اندازه­گیری شده و تغییرشکل ماندگار ورق پس از اتمام ضربه اندازه­گیری می­شود. پارامترهای مورد ارزیابی شامل مقدار شتاب ضربه بر روی ورق، میزان تغییرشکل ماندگار و مقدار جذب انرژی برای ورق­ها می‌باشد. برای مدل­سازی عددی از نرم­افزار المان محدود آباکوس استفاده شده است. مقایسۀ نتایج حاصل از روش تجربی و عددی نشان می­دهد که این دو روش تحقیق دارای نتایج نزدیک به‌هم می­باشند. همچنین نتایج نشان می­دهد که جذب انرژی در ورق‌های یک‌لایه بیشتر از ورق‌های دولایه است، همچنین شتاب در ورق‌های دولایه بیشتر از ورق‌های یک‌لایه می‌باشد. %U https://mechanic-ferdowsi.um.ac.ir/article_33110_22cd7d8fe1a116b62e23a3c3b6d58837.pdf