%0 Journal Article %T مطالعۀ تجربی بر روی خواص مکانیکی لاستیک‌های بازیافت‌شده از راه فناوری مکانیکی %J علوم کاربردی و محاسباتی در مکانیک %I دانشگاه فردوسی مشهد %Z 2008-918X %A استاد موحد, سعید %A کربلایی نژاد, سکینه %A باباخانی, بهاره %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 30 %N 2 %P 95-108 %! مطالعۀ تجربی بر روی خواص مکانیکی لاستیک‌های بازیافت‌شده از راه فناوری مکانیکی %K بازیافت %K لاستیک ای.پی.دی.ام %K اکسترودر دو پیچه %R 10.22067/fum-mech.v30i2.70231 %X بازیافت پسمانده‌های لاستیکی به‌دلیل مشکلات زیست محیطی و همچنین افزایش قیمت لاستیک نو رو به فزونی دارد. از آنجا که لاستیک EPDM پایۀ پلیمری بسیاری از قطعات لاستیکی اتومبیل (به‌جز تایرها) می‌باشد، ضرورت بازیافت و برگشت به چرخۀ تولید ضایعات مربوطه ضروری به‌نظر می‌رسد. در این پژوهش فناوری مکانیکیِ بازیافت مبتنی بر دستگاه اکسترودرِ دوپیچه به‌همراه واولکانش ضایعات لاستیکی اتومبیل بر پایۀ EPDM مورد استفاده قرار گرفت. سپس لاستیک‌های واولکانیده دریک سیستم نیمه‌کارآمد، پخته شد و ویژگی‌های پخت و خواص مکانیکی آن‌ها شامل سختی، استحکام کششی و ازیاد طول تا پارگی مقایسه و نتایج بحث شد. نتایج به‌دست آمده نشان داد که واولکانش لاستیک ضایعاتی با راندمان بالایی انجام گرفته است. همچنین میان افزایش درصد واولکانش و کاهش چگالی اتصالات عرضی از یک‌سو و بهبود ویژگی‌های پخت و خواص مکانیکی آمیزه‌های ولکانش مجددشده از سوی دیگر رابطۀ مستقیمی مشاهده گردید. شرایط بهینه برای واولکانش در اکسترودر دوپیچه برمبنای نتایج طراحی آزمایش سرعت پیچ اصلی ۱۸۰ دور در دقیقه در دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد تعیین شد. متغیر بودن ترکیب مواد اولیه به‌دلیل جمع­آوری ضایعات از منابع مختلف جنبۀ عملی و کاربردی پروژه را به چالش می‌کشد. %U https://mechanic-ferdowsi.um.ac.ir/article_33093_80025acb681fca53bb229d7e7701e6cb.pdf