استخراج ویژگی‌های آیرودینامیکی چتر ریبونی توسط تست کشش خودرو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، پژوهشگاه هوافضا، تهران، ایران

2 دانشکده مهندسی-دانشگاه امام علی (ع)

3 گروه مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران

4 گروه مهندسی هوافضا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

چترهای ریبونی به عنوان کاهنده‌های سرعت و یا پایدارساز برای محموله‌های پرسرعت و هواپیماها استفاده می‌شوند. ضریب تخلخل بالا و شکل هندسی متفاوت آن‌ها به دلیل عملکرد این چترها در سرعت‌های بالا می‌باشد. در مقاله حاضر یک چتر ریبونی مسطح برای بازیابی یک محموله فضایی 350 کیلوگرمی مشخص طراحی و با استفاده از مجموعه‌ای از نرم افزارها بارهای آیرودینامیکی و سازه‌ای وارد بر آن محاسبه می‌شود. جنس چتر طراحی شده نایلون 66 بوده، قطر پرباد شده آن 2/1 متر می‌باشد. در ابتدا به معرفی انواع روش‌های تست چتر پرداخته می‌شود. پس از طراحی اولیه چتر، خروجی طراحی مدلسازی و شبیه‌سازی می‌شود. در نهایت برای ارزیابی طراحی چتر ترمزی، از تست کشش چتر بوسیله خودرو به منظور صحه‌گذاری استفاده شده است. مقایسه نتایج شبیه‌سازی‌ها و داده‌های تجربی حاصل از آزمون کشش خودرو مطابقت قابل قبولی با یکدیگر دارند که نشان از کارایی آزمون کشش خودرو به عنوان یک روش کم هزینه برای اندازه‌گیری تقریبی ضریب پسا و پایداری چتر در سرعت‌های پایین دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Derivation of Aerodynamic Characteristics of a Ribbon Parachute by Truck Tow Test

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Salimi 1
  • Amir Hamzeh Farajollahi 2
  • Amir Hosein mohseni 3
  • Mahmood Ayoobi 4
1 Assistant professor, Aerospace Research Institute, Tehran, Iran
2 Department of Engineering, Imam Ali University
3 Department of Aerospace Engineering, Sharif University of Technology, Tehran, Iran
4 Department of Aerospace Engineering, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Ribbon parachutes are used for speed reduction and stabilization of high-speed payloads and aircraft. The high porosity and their different geometrical shape are due to the performance of these parachutes at high speeds. In this paper, a ribbon parachute for recovery of a 350 kg spatial consignment has been designed, and by means of a set of tools, the aerodynamic and structural loads are calculated. The canopy is made from nylon 66; its deployed diameter is equal to 1.2 m. First, the types of parachute test methods are introduced. After the initial parachute design, the output of the design is modeled and simulated. Finally, to evaluate the design brake parachute, the vehicle's parachute traction test was used for validation. Comparing the results of simulations and experimental data obtained from the truck tow test are in acceptable agreement with each other, which shows the effectiveness of the truck tow test as a low-cost method for approximate measurement of drag coefficient and parachute stability at low speeds.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brake Parachute Design
  • Parachute Simulation
  • Space Payload Recovery
  • Ribbon Parachute
  • Truck Tow Test
[13] Salimi, MR., Farajolahi, A. H., Mohseni Kafshgar Kolahi, A. H.,  Rostami, M. Aerodynamic, “Analysis of Cargo Speed Reduction Parachutes using Numerical Simulation”. Fluid Mechanics & Aerodynamics Journal, vol. 10, no. 2, pp. 1-17. (2022).
[16] Day, B. P., Field, M. N., & Gelito, J. P. (2006). An Experimental Investigation of Aerodynamic Drag on a Round Parachute Canopy. Worcester Polytechnic Institute, 117.
 
 
 
CAPTCHA Image